چالش اصلی آموزش و پرورش، نیروی انسانی است
به گزارش خبرگزاری به گزارش جنوب پرس ، از بوشهر، رضا مددی پیش از ظهر امروز در نشست توجیهی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار داشت: استان بوشهر با وجود همه محدودیتها از جمله استانهایی بوده است که برنامههای سال تحصیلی را به موقع تدوین کرده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چالش اصلی آموزش و پرورش در شرایط کنونی بحث نیروی انسانی است گفت: تامین نیروی انسانی برای سال جاری به شیوههای مختلف انجام شده است و در آیندهای نزدیک این تامین نیرو با توجه به زیرنظام تامین منابع انسانی که یکی از زیرنظامهای سند تحول بنیادین است انجام خواهد شد.
وی کلاس بدون معلم را از حداقل وظایف آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: براساس چارچوبهای سندتحول، عدمانتخاب معلمان کیفی برای کلاسهای درس تضعیف حقوق تربیتی دانشآموز است و معلم باید صلاحیتهای لازم را داشته باشد ولی عدالت کیفی در این بحث برقرار نیست و فقط سعی در تامین عدالت کمی در بحث نیروی انسانی شده است.
مددی با اشاره به اینکه حل مشکلات آموزش و پرورش جز با عمل به مصوبات سند تحول هیچ راهی ندارد، یادآور شد: اگر آموزش و پرورش نتواند از ظرفیتها و فرصتهای سند تحول استفاده کند، راه حل دیگری برای حل مشکلات نخواهد داشت.
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم کارمند نیست، بلکه یک شخص تربیتی و علمی است، افزود: با توجه به یکی از مفاد سند تحول برای معلمان باید قانون جبران خدمت مخصوص داشته باشیم و قوانین مخصوص این نهاد از قانون مدیریت خدمات کشوری خارج است.
وی تصریح کرد: سرانه هر دانشآموز در ساخت مدرسه تا قبل از تصویب زیرنظام فضا و تجهیزات سند تحول بنیادین بیش از پنج مترمربع بوده است که این عدد بعد از تصویب زیرنظام مذکور به بیش از هشت مترمربع رسیده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، سندتحول را نسخه دردهای زمین مانده آموزش و پرورش دانست و اضافه کرد: طبق برنامه ششم توسعه، دولت موظف است اصلاحات لازم را در آموزش و پرورش مبتنی بر سند و با تاکید بر دوره کودکی انجام دهد.
مددی با بیان اینکه دوره ابتدایی زیرساخت تعلیم و تربیت است گفت: استراتژی اصلی تحول، دوره ابتدایی است و رها کردن این دوره تحصیلی خطای استراتژیک است.
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: براساس سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش باید از نهاد آموزشی به یک نهاد فرهنگی اجتماعی تبدیل شود که این امر شاخصترین نوع تحولی خواهد بود که در آموزش و پرورش رخ میدهد.
وی با اشاره به اینکه همه کلاسهای درسی ضرورت دارد جنبه تربیتی داشته باشد و معلم باید از مسیر درس خود دانشآموز را تربیت کند، ابراز کرد: در سند تحول تاکید شده است که همه معلمان مربی هستند و کارکرد تربیتی دارند و این نقش تربیتی معلمان باید برجسته شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، کارنامه تحصیلی را با روح سند تحول ناسازگار دانست و تاکید کرد: کارنامه تحصیلی بیانگر عملکرد تربیتی و آموزشی مدارس نیست، بلکه فقط ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است و باید در آن به سایر جنبههای تربیتی توجه شود.
مددی در پایان با بیان اینکه هدف آموزش و پرورش حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب براساس مقدورات هر استان یا منطقه آموزشی است، خاطرنشان کرد: برنامه تدوین شده سال ۹۸ برنامه سند تحول نیست، بلکه برنامه موجود مبتنی بر سند تحول تنظیم شده است.
منبع:فارس