کدخبر : 183604
شنبه 5 مهر 1399 - 15:06
فاقددیدگاه
پرینت

چرا فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی یک پروژه راهبردی است؟

با بهره‌برداری از فاز 3 بندر شهید رجایی هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، این بندر به نسل تازه‌ای از بنادر کانتینری جهان وارد می‌شود.

چرا فاز 3 توسعه بندر شهید رجایی یک پروژه راهبردی است؟

خبرگزاری فارس – هرمزگان؛ مهدی خسروی: فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی استان هرمزگان شامل مجموعه‌ای از اقدامات در پیشانی و پسکرانه بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران است.

این پروژه که امروز توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مورد بازدید و بررسی دقیق قرار گرفت، یک پروژه در تراز ملی و با اهمیت راهبردی بشمار می‌رود که نسل این بندر را در میان بنادر مهم منطقه ارتقاء بخشیده و امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۸۴۰۰ تی‌ای‌یو کانتینر را در این بندر فراهم می‌سازد.

از سوی دیگر ظرفیت بندر شهید رجایی نیز با تکمیل این فاز به ۸٫۴ میلیون تی‌ای‌یو کانتینر افزایش خواهد یافت که می‌تواند تنه‌ای به بندر جبل‌علی امارات با ظرفیت ۱۶ میلیون تی‌ای‌یو زده و با مزیت‌های ویژه‌ای که داراست، یکی از هاب‌های مهم تجاری منطقه بشمار رود.

تا پیش از شیوع کرونا، بیش از ۱۶ خط بین‌المللی مطرح جهان به این بندر تردد داشتند.

چرا فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی یک پروژه راهبردی است؟

کارشناسان بر این باورند که با افتتاح فاز ۳ به عنوان فاز نهایی توسعه، بندر شهید رجایی دیگر نیازی به آبخور بیشتر در پیشانی خود برای پهلودهی به کشتی‌های بزرگتر نخواهد داشت چرا که موقعیت بندر شهید رجایی به گونه‌ای است که در بخش انتهایی سفر لوپ‌وار (چرخشی) کشتی‌های عظیم‌الجثه قرار دارد و کشتی‌هایی بزرگ با ظرفیت کامل به این بندر نمی‌آیند که نیاز به آبخوری بیش از ۱۸ متر داشته باشند و این عمق نیز در فاز ۳ تأمین می‌شود.

علاوه بر این با تکمیل فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی، نسل تازه‌ای از بندر در کشورمان کلید خواهد خورد که در پسکرانه آن اراضی ویژه‌ای جهت تولیدات صادرات محور در نظر گرفته شده که کانون فعالیت کارخانجات تولیدی و صنعتی و خدماتی خواهد بود.

در قالب فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی، سه پست اسکله به طول ۱۴۰۰ متر در حال احداث است که در قالب آن بیش از ۴ میلیون مترمکعب لایروبی حوضچه‌ها به منظور رسیدن به عمق حدود ۱۸ متر انجام می‌گیرد که در مجموع ۱۱۳ هکتار وسعت اراضی پیشانی آن است. البته به منظور بهره‌مندی مطلوب از سرمایه‌گذاری صورت گرفته، این فاز در مراحل متعددی به اجرا در می‌آید که بنا به وعده راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مرحله اول از فاز ۳ تا پایان امسال پایان می‌پذیرد.

برای اجرای این پروژه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

نکته اما در آن جاست که رساندن بندر شهید رجایی به ظرفیت ۸٫۴ میلیون کانتینر در سایه حرکت توأمان اجرایی و زیرساختی فراهم می‌آید و مدیریت و راهبری یک بندر به اندازه توسعه زیرساخت‌های آن در بخش‌های مختلف اهمیت دارد. چه بسا بنادر متعددی در جهان که پسکرانه‌ای با وسعت عظیم پسکرانه بندر شهید رجایی در استان هرمزگان که قرار است ۲۴۰۰ هکتار جدید نیز به آن ملحق شود، در اختیار ندارند اما با بکارگیری دانش‌های نرم‌افزاری ویژه‌ای به ظرفیت‌هایی فراتر از بندر شهید رجایی دست یافته‌اند.

منبع:فارس

اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما