کدخبر : 182838
سه شنبه 4 شهریور 1399 - 9:57
فاقددیدگاه
پرینت

فضای مجازی و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش

متولیان امرآموزش و پرورش در ابتدا باید زیرساخت‌های دسترسی به فضای مجازی را برای سال جدید تحصیلی فراهم کنند و تا این امر محقق نشود. عملا برنامه‌های آموزشی مجازی رونق نخواهد یافت.

فضای مجازی و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، صادق بارانی‌نیا از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای شرق هرمزگان و خبرنگار فارس در شهرستان میناب در یادداشتی به بررس چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش در حوزه علم‌آموزی در فضای مجازی پرداخته است.

اسفندماه ۹۸ بود که با شیوع بیماری منحوس کرونا و اعلام رسمی ستاد ملی کرونا، مدارس استان هرمزگان و کشور تعطیل شد و دانش آموزان با مدارس خداحافظی کردند و راهی منازل شدند و اولیای دانش آموزان از لحاظ چگونگی آموزش و پیشرفت تحصیلی و یا افت تحصیلی با تعطیلی مدارس یکی از دغدغه‌های آنان شد.

برنامه شاد آموزش و پرورش راهی برای تحصیل دانش آموزان به‌صورت مجازی بود که از طریق آن می‌توانند به برنامه درسی خود دسترسی داشته باشند ولی این برنامه در شهرستان‌های استان هرمزگان با مشکلات جدی روبرو شد چرا که توسعه نیافتگی استان در زمینه‌های ارتباطاتی و دوردست بودن زندگی برخی دانش‌آموزان و عدم وجود پوشش در برخی از روستاها موجب شد تا بسیاری از دانش‌آموزان به شاد دسترسی مناسبی نداشته باشند.

متولیان امر آموزش و پرورش در ابتدا باید زیرساخت‌های دسترسی به فضای مجازی را برای سال جدید تحصیلی فراهم کنند و تا این امر محقق نشود. عملا برنامه‌های آموزشی مجازی رونق نخواهد یافت و دانش‌آموزان محروم این مناطق عملا قادر به رساندن خود به سطح مطلوب رشد علمی نخواهند بود و بیم آن می‌رود که تمامی تلاش‌های شبانه‌روزی معلمان و متولیان علمی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش بواسطه نبود دسترسی مناسب به این برنامه‌های شبکه شاد، عملا نقش برآب شده و یک افت تحصیلی چشم‌گیری در دانش‌آموزان این مناطق حاکم شود.

علاوه بر این، با فراگیرشدن بیماری منحوس کرونا به اقتصاد خانواده‌ها نیز ضربه مهلکی وارد شد تا جایی که توان هزینه‌های آموزشی و اینترنت و خرید موبایل برای استفاده برنامه شاد که از سوی آموزش و پرورش اعلام شد از بیشتر خانواده‌ها شد.

ازسوی دیگر برنامه شاد با هزینه‌های گران اینترنت همراه و لزوم خرید تلفن همراه هوشمند برای قشر آسیب‌پذیر جامعه با عدم استقبال مواجه شد و یکی دیگر از مشکلات و معایب برنامه شاد آن بود که والدین دانش آموزان به جای دانش آموزان متحان می‌دادند و دانش آموز با این برنامه درگیر نبود تا بتواند با بهره بردن از آن بر سطح توان علمی خود بیافزاید.

هم‌اکنون درآستانه بازگشایی مدارس سوال اینجاست متولیان امر با توجه به مشکلات فوق‌الذکر چه تمهیدات آموزشی و بهداشتی و زیرساختی برای توسعه استفاده از ظرفیت فضای مجازی را برای پیشرفت تحصیلی آینده‌سازان این مرزوبوم مهیا کرده‌اند تا اولیای آنان بدون دغدغه و استرس، دلبندشان را راهی مدارس کنند.

منبع:فارس

اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما