- جنوب پرس:: رسانه خبری تحلیلی جنوب کشور - http://www.jpnews.ir -

وضعیت پروژه‌های احداث خطوط مترو در حومه تهران؛ کی، کجا؟


وضعیت پروژه‌های احداث خطوط مترو در حومه تهران؛ کی، کجا؟

خبرگزاری فارس؛ سید مهدی حسینی: هرازگاهی خبرهای پراکنده‌ای از میزان پیشرفت پروژه‌های مترو شهرهای حومه‌ای تهران و زمان افتتاح آن‌ها می‌شنویم. مسئولی می‌آید مصاحبه می‌کند و قول افتتاح پروژه را تا قبل از فلان ماه به مردم می‌دهد (بخوانید) [1]. بعد که علت عدم افتتاح را جویا می‌شویم از قول آن مسئول و یا دیگری می‌شنویم که «زمان افتتاح پروژه به دلیل عدم تأمین اعتبار تخصیص‌یافته به زمان دیگری موکول شده است»، یا که آن‌طرف قضیه گفته می‌شود «علی‌رغم تأمین مالی پروژه، پیمانکار در زمان افتتاح پروژه خلف وعده کرده (بخوانید [2])» تا مقصر تمام‌عیار افتتاح نشدن پروژه پیمانکار شناخته شود و بعد هم آن خبر در میان انبوه خبرها گم می‌شود تا روزی دیگر مسئولی با قول جدید افتتاح وارد داستان شود که در آخرین نمونه؛ ترکی،رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان تهران در گفت‌وگو با فارس پیش‌بینی کرد تا سال ۱۴۰۰ پروژه‌های حومه‌ای مترو به بهره‌برداری کامل برسد(بخوانید [3])!!!

به همین منظور برای بررسی مجدد نتیجه پروژه‌های در دست اجرا به سراغ مسئولان مرتبط رفتیم تا از آخرین جزئیات مربوط به پیشرفت پروژه باخبر شویم.

تهران ورامین در کش‌وقوس وعده زمان افتتاح شرکت راه‌آهن

نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پروژه مترو تهران به قرچک، ورامین و پیشوا مطابق گزارش رسمی مسئولین ۷۹ درصد پیشرفت داشته و تا الآن هم حدود ۵۰۰ میلیارد برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل ۲۱ درصد باقیمانده این پروژه ما نیاز به ۲۷۰ میلیارد تومان دیگر داریم که از این مبلغ ۲۱۴ میلیارد تومان آن به تصویب رسیده.

نماینده مردم ورامین در ادامه عنوان کرد: احساس من این است که نیت و خواسته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و هم راه‌آهن جمهوری اسلامی به‌عنوان مجری، تکمیل پروژه در زودترین زمان ممکن است اما در خصوص زمان دقیق افتتاح نمی‌توانم پیش‌بینی‌ای داشته باشم.

وی همچنین با ذکر این نکته که تغییری در ماهیت پروژه ایجاد نشده است افزود: قرار بر این است که ایستگاه جوانمرد قصاب به‌عنوان ایستگاه تبادل با مترو شهری تهران عمل کند.

پرند درگیرودار مشکل همیشگی تأمین اعتبار

فریبا مرادپور رئیس شورا شهر پرند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طول پروژه مترو پرند ۱۷.۵ کیلومتر است که یک‌طرف آن به اتمام رسیده و یک‌طرف دیگر مانده است که برای آن نیازمند مبلغی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان هستیم و قرار بر این شده که از این میزان ۱۲۷ میلیارد از آن را شرکت عمران شهر جدید پرند بر عهده گیرد که این شرکت نیز تا الآن موفق به پرداخت ۷ از آن به پیمانکار پروژه (قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا) پرداخت‌شده است و ازآنجایی‌که هم خواسته شرکت عمران و هم شهرداری پرند بر اتمام هرچه زودتر پروژه مذکور است پیگیر هستیم تا از طریق تهاتر زمین‌های متعلق به شرکت عمران پرند با پیمانکار مشکل را حل کنیم.

رئیس شورای شهر پرند در خصوص زمان افتتاح پروژه نیز بیان کرد: برآورد ما این است که با توجه به روند کنونی پروژه تا پایان سال ۹۹ شاهد افتتاح پروژه باشیم.

مترو پردیس؛ شهرداری تهران مانع اصلی است

سید مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص پروژه مترو ما هیچ‌گونه مشکلی نداریم و تنها مشکل مربوط به اختلافی است که با شهرداری تهران در خصوص تعیین نوع ناوگان است.

وی افزود: متأسفانه علی‌رغم اینکه تأمین مالی پروژه از سوی شرکت شهر جدید پردیس در حال انجام است و بار مالی به گردن سایر دستگاه‌ها نیست، همکاری لازم در این خصوص از سمت شهرداری تهران صورت نگرفته است تا بتوانیم این خواسته اصلی شهروندان محترم شهر جدید پرند را به سرمنزل مقصود برسانیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس همچنین بیان کرد: ما به‌شدت پیگیر این قضیه از سوی شهرداری هستیم و حتی در این خصوص نماینده تهران آقای موسوی نیز پیگیر هستند که مشکلات موجود با شهرداری را حل‌وفصل کنیم.

در ادامه خبرنگار فارس با سید فرید موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تماس گرفت که متأسفانه پاسخگو نبودند.

یک سال و نیم تا دو سال آینده زمان بهره‌برداری ایستگاه چهاردانگه

حسین طلا شهردار اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مطالعات از حدود ۱۲ سال پیش انجام‌شده و قرار بر این بود که ادامه خط سه مترو تهران به مترو اسلامشهر متصل شود. به دلیل اینکه بودجه‌های دولتی کفاف این پروژه را نمی‌داد طی جلسات قرار بر این شد که شهرداری اسلامشهر به‌عنوان مدیر پروژه فعالیت خود را در این زمینه آغاز کند.

وی در ادامه گفت: این پروژه به طول ۱۵.۵ کیلومتر است که شامل ۵ ایستگاه است و در حال حاضر نیز قرارگاه خاتم‌الانبیا مشغول حفاری و سگمنت گزاری است و تا زمانی که عملیات حفاری به اتمام نرسد نمی‌توان در خصوص مراحل بعدی مثل ریل گزاری و زمان افتتاح پروژه تاریخی مشخص کرد اما تمام توان خود را به‌کارگیری می‌کنیم تا بتوانیم به‌صورت مرحله‌ای در مرحله اول ظرف یک سال و نیم تا دو سال آینده ایستگاه چهاردانگه را به بهره‌برداری برسانیم.

ملارد؛ مترو نداریم فعلاً قطار حومه‌ای

محبوب اکبری رئیس شورای شهر ملارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: چون پروژه فراشهری است دستگاه‌های مختلفی در این قضیه دخیل این قضیه هستند؛ اداره کل راه و شهرسازی بحث مربوط به آزادسازی مسیر را دارد، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بحث خرید و تملک زمین ایستگاه‌ها را پیگیری می‌کنند و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی بحث خرید و راه‌اندازی واگن‌ها و تجهیزات را بر عهده دارد.

وی با ذکر این نکته که در خصوص مترو فعلاً هیچ پروژه‌ای در جریان نیست و آنچه دارد جلو می‌رود قطار حومه‌ای است افزود: تاکنون از سوی دستگاه‌های متولی زمان دقیق افتتاح پروژه مشخص نشده است.

خلاصه وضعیت پروژه‌های مترو حومه تهران​

با مطالب گفته‌شده اگر بخواهیم نگاهی گذرا به پروژه‌های مترو حومه تهران داشته باشیم به‌صورت زیر خلاصه می‌شود:

منبع:فارس