کدخبر : 163473
چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
فاقددیدگاه
پرینت

مصاف فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مغازه‌داران خُرد/ خطر تعطیلی واحدهای صنفی کوچک

جنوب پرس: همزمان با افزایش روزافزون و بعضا بی‌رویه آمار فروشگاههای زنجیره‌ای در سطح شهرها و محلات، خطر تعطیلی سوپرمارکت‌ها و بقالی‌های کوچک بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود.

مصاف فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مغازه‌داران خُرد/ خطر تعطیلی واحدهای صنفی کوچک

به گزارش جنوب پرس ، از بندرعباس، تاریخچه تاسیس فروشگاه های بزرگ به قرن هجدهم میلادی برمی‌گردد. اولین فروشگاه بزرگ و چندمنظوره در سال ۱۷۹۲ توسط هنری وارتون اسمیت در لندن پایه‌گذاری شد و پس از آن در کشورهای اروپایی رواج پیدا کرد و با گذشت سالیان متوالی، حالا چند سالی است که در ایران نیز این قبیل فروشگاهها دایر شده است.

مدیر یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح در شهر بندرعباس به خبرنگار فارس گفت:  استقبال مشتریان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بسیار زیاد است و دلیل آن را نمی‌توان تنوع زیاد کالا و یا خدمات عنوان کرد  بلکه قیمت‌های نسبتا پایین کالاها در چنین فروشگاه‌ها مشتریان را به این سمت هدایت می‌کند.

وی افزود: وجه تمایز فروشگاه‌های زنجیره‌ای با خرده‌فروشی‌ها در انبار گردانی‌هایشان است به صورتی که در فروشگاه‌های زنجیره ای مخصوصا با قابلیت نمایندگی‌های سراسری، کیفیت بسته‌بندی و انبارداری می‌تواند فضای رقابتی را فراهم کند.

یکی دیگر از مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: این فروشگاه‌ها توانسته‌اند اعتماد مشتری را جذب  کنند.

وی بیان داشت: ایجاد خرده‌فروشی‌های مختلف در یک مکان از اهمیت بارز فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، از طرفی دیگر چنین فروشگاه‌هایی اشتغال‌زا هستند شاهدیم که در هر فروشگاه زنجیره‌ای بین پنج تا ده نفر بسته به ظرفیت آن فروشگاه افراد شاغل هستند. در فروشگاه‌های زنجیره ای از همه نوع اجناسی که مشتری مد نظرش باشد وجود دارد و قابلیت سلف سرویس بودن اجناس و انتخاب اقلام ضروری توسط خود افراد از مزیت‌های چنین فروشگاه‌هایی است.

وی همچنین به بازار رقابتی با  توجه به تاسیس فروشگاه‌های مشابه با نام‌های تجاری مختلف اشاره کرد و افزود: هم اکنون سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در تاسیس چنین فروشگاه‌هایی صورت گرفته و بهتر است بگوییم فروشگاهی می‌تواند موفق تر باشد که در ارائه قیمت محصولات به مشتری کمترین نرخ را ارائه کند.

به گفته وی، ایجاد فضاهای انگیزشی نظیر جایزه‌هایی همچون «خرید خود را برنده شوید» و قرعه‌کشی یک دستگاه ماشین نیز مشتریان را ترغیب می‌کند تا به بهانه جایزه و شرکت در قرعه‌کشی به سوی چنین فروشگاه‌هایی جذب شوند.

خبرنگار فارس به سراغ یکی دیگر از مدیران فروشگاهی زنجیره ای که به تازگی نام و آوازه آن در شهر پیچیده است و شعب زیادی را تاسیس کرده رفته است.

او می‌گوید: یکی از ملزومات اصلی راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره ای، سرمایه‌گذاری  در سطوح کلان است که ضعف‌های نظام بانکی کشور و بی ثباتی اقتصادی، راه را برای سرمایه‌گذاران در این حوزه، دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه شعب چنین فروشگاه‌هایی بیشتر در مراکز استان‌ها وجود دارد گفت: برای ارتقاء بیشتر و ایجاد فضای رقابتی شعبی از این فروشگاه‌ها در شهرهای کم جمعیت و حتی بخش‌ها نیز افتتاح شود.

به گفته وی، با وجود توسعه نسبتا زیاد فروشگاه‌های زنجیره ای در بازار خرده‌فروشی، این فروشگاه‌ها هنوز تا رسیدن به جایگاهی که منبع اصلی خرده فروشی محصولات مصرفی در کشور به شمار برود، راه زیادی در پیش دارند.

یک شهروند بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص تفاوت‌های فروشگاه‌های زنجیره ای و مغازه‌های محله‌ای اظهار داشت: از زمانی که فروشگاه‌های زنجیره ای احداث شده است ماهی یکبار به آنجا رفته و خریدهای اساسی را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از مغازه‌های سطح محلات خرید نمی‌کنید، اظهار داشت: اینگونه نیست که خریدهایی را از مغازه‌های درون محل زندگی نداشته باشیم اما به دلیل جامع بودن و قیمت مناسب‌تر نسبت به خرده‌فروش‌های محله ای، ترجیحا فروشگاه‌های زنجیره‌ای را انتخاب می‌کنیم.

شهروندی دیگر در این رابطه گفت: از زمانی که تعداد چنین فروشگاه‌هایی زیاد شده است نان خرده‌فروشان آجر شده و کاسبی قدیم و رونق سابق را ندارند.

وی افزود: تعدد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر تعطیلی مغازه‌های خرده‌فروشی بی‌تاثیر نیست؛ به طور مثال بیش از هشت پایانه فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین هایپر مارکت‌های تک‌شعبه‌ای در مرکز استان فعالیت دارند، چند مغازه خرده‌فروشی نیز در شهر بندرعباس به دلیل مجاورت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعطیل شدند.

به گفته این شهروند هر چیزی مزایا و معایب دارد، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروشنده و مشتری شناختی نسبت به همدیگر ندارند و فضای بده و بستان مطرح است اما وقتی در یک محل زندگی می‌کنید فروشنده علی‌الخصوص فروشنده‌های قدیمی افراد محل زندگی خود را می‌شناسند و حتی ممکن است در شرایط بد اقتصادی در زمان دریافت هزینه چند روزی را نیز صبر داشته باشند.

یکی از خرده‌فروشان شهر بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر به سبب جذابیت‌های فرعی و حاشیه ای آن است که تا حدودی موفق به جذب مشتری شده‌اند.

وی گفت: در این چنین فروشگاه‌ها، کالاها با مقادیر بسیار بالا خریداری و انبارداری شده و این رویه باعث می‌شود تا محصول خریداری شده بسیار ارزان‌تر از عمده‌فروشی‌ها برایشان محاسبه شود و قیمت‌گذاری‌های اندک برای مشتری نیز با سودهای فراوان برایشان همراه است.

یکی دیگر از خرده‌فروشان در این رابطه گفت: یک خرده‌فروش کوچک ممکن است همه‌ مشتری‌هایش را بشناسد، چرا که پیوسته با آنها تعامل دارد، او سلیقه مشتری‌ها را می‌شناسد در نتیجه می‌تواند خدمات شخصی بهتری به آنها ارائه بدهد.

وی ادامه داد: خرده‌‌فروش بزرگ نمی‌تواند چنین کاری انجام بدهد چرا که هدف آنها فروش و کسب درآمد  است.

وی همچنین گفت:  ممکن است در فروشگاه‌های بزرگ مشتری چیزی بیش از یک عدد نباشد، اما در خرده‌فروشی کوچک، یک مشتری قدیمی با ارزش است.

فردی دیگر در این رابطه گفت: واقعیت این است که با گذشت زمان فشار بر نیروی‌ کار فروشگاه‌های بزرگ منتقل می‌شود چرا که از آنها انتظار می‌رود در زمان کم، کار زیادی انجام دهند.

وی افزود: بیشتر کارها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تکراری هستند و کم پیش خواهد آمد که بین کارگر و مشتری گفت و گو صورت پذیرد و از طرفی اگر کارمندان بخواهند استعفا دهند هزینه‌هایی را برای آن فروشگاه بزرگ در پی خواهد داشت که مقرون به صرفه نخواهد بود.

منبع:فارس

اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما