کدخبر : 155347
پنج شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱
فاقددیدگاه
پرینت

دعوت به مناظره/هنوز هشت کشتی صید ترال می‌کنند/ ۲۸ میلیارد تومان سوخت یارانه‌ای کشتی‌های ویرانگر در ۴۵ روز

جنوب پرس: محمود شهبازی سازنده مستند «دریابست» با بیان این‌که هنوز هشت کشتی صید ترال می‌کنند، گفت: هزینه سوخت یارانه‌ای 91 کشتی در هر 45 روز، 28 میلیارد تومان می‌شود.

محمود شهبازی در گفت و گو با خبرنگار جنوب پرس ، در بندرعباس، با اشاره به مستند «دریابست»، با بیان این‌که هیچ‌گونه مجوزی برای صید سنتی صادر نشده است، اظهار داشت: در بازدید شاپور کاکلکی معاون صید شیلات ایران از شهرستان جاسک، قول صدور ۲۵۰ مجوز صید با قلاب و ۲۰ مجوز صید با لنج داده شد اما تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود: استاندار هرمزگان که به همراه علی لاریجانی از جاسک بازدید کرده بود اذعان داشت که  در صورت سرمایه‌گذاری صیادان بومی، ۱۲ مجوز صید با کشتی صادر می‌کنیم؛ این درحالی است که مردم جاسک با کلیت این روش صید به‌واسطه از بین بردن صید و صیادی مخالف هستند.

سازنده مستند دریابست تصریح‌کرد: تحقیقات میدانی انجام شده بیانگر آن است که تعاونی‌های صید و صیادی توانایی خرید کشتی را از قبل نیز داشته‌ند اما به دلیل مخالفت با کلیت این نوع صید، تا کنون اقدامی نکرده‌اند.

شهبازی با اشاره متوقف شدن کشتی‌های صیادی در چهارماه اخیر، اضافه‌کرد: از زمان دریابست تا کنون، ۹۱  فروند کشتی در ساحل پشت‌شهر بندرعباس متوقف شده‌اند و طبق رصدهای صورت‌گرفته، به دلیل عدم فعالیت کشتی‌ها وضعیت صید در لیردف و… بهتر شده و برای مردم رضایت‌بخش است.

وی ادامه داد: پس از جلسه شورای عالی امنیت ملی پیوست سفر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در این شورا به هرمزگان، نامه‌ای از دفتر ریاست جمهوری در ۱۸ صفحه و ۲۲ بند به استانداران ابلاغ شد به این مضمون که باید بندها را اجرایی کنند تا مجوز کار برای کشتی‌ها صادر شود.

سازنده مستند دریابست با بیان این‌که یک بند از این نامه مربوط به مجوز کارگران چینی است که در کشتی‌ها در حال کار هستند، گفت: بسیاری از این کارگران گذرنامه ندارند و طبق قانون کار ایران، کارگران چینی حق اشتغال ندارند.

شهبازی اظهار داشت: کشتی‌ها در حالی برای هر ۴۵ روز، ۲۸ میلیارد تومان سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنند که صیادان سنتی از دریافت این سوخت محروم هستند.

وی، اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها را فاقد صرفه اقتصادی دانست و تصریح‌کرد: این کشتی‌ها در طول سال ۱۸ هزار تُن صید کرده‌اند که درآمد آن حدود ۱۰ میلیارد تومان شده است؛ در حالی که برای هر ۴۵ روز، سوخت یارانه‌ای ۹۱ کشتی ۲۸ میلیارد تومان می‌شود.

سازنده مستند دریابست با اشاره به جعل مشخصات موتور کشتی‌ها، افزود: به عنوان مثال موتوری که یک‌هزار اسب بخار قدرت دارد را به جعل مشخصات به دوهزار اسب بخار ارتقاء داده‌اند که از این طریق بتوانند دو برابر از دولت سوخت بگیرند.

شهبازی گفت: ماهی‌های حلال گوشت صید شده، توسط دامپزشکی به عنوان ماهی یال‌اسبی که نوعی از ماهیان حرام گوشت و درای ارزش صادراتی است ثبت شده در حالی که همین ماهی را صیادان بومی می‌توانند صید کنند و با درآمد حاصل از صادرات آن زندگی خود را تامین کنند.

وی با اشاره به تخریب اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان از طریق صید ترال، اضافه‌کرد: بیش از ۲۰ سال است که سازمان فائو این نوع صید را در جهان ممنوع کرده و همان کشتی‌های چینی که صیدشان در کشور خودشان ممنوع شده است، در خلیج‌فارس فعالیت می‌کنند.

سازنده مستند دریابست صدور مجوز صید برای افرادی خاص را یکی دیگر از معضلات برشمرد و ادامه داد: به صیادان سنتی که می‌رسد مجوز صید قلاب می‌دهند در حالی که آقای(س) معاون یکی از سران فتنه که گفته می‌شود از معاونان کروبی بوده است ۶ الی ۷ کشتی دارد، یزدانی از مجموعه شیلات ۱۶ کشتی دارد، ۱۶ کشتی هم بومی هرمزگان است و از ۹۱ کشتی، یک کشتی جاسکی است.

شهبازی با بیان این‌که هیچکدام از افرادی که نام برده شد صاحب کشتی نیستند و فقط مجوز به اسم آنان است و با قراردادها صوری در حال تجارت هستند، اظهار داشت: در مجوز کشتی‌ها، صید میان آبی ذکر شده و باید در عمق بالای ۲۰۰ متر صید کنند اما می‌آیند در ۵ الی ۴ مایلی شهر و مارماهی، ماهی مرکب، هامور ماهی صید می‌کنند و صید ترال با وزنه‌های تخت صیدش کف دریا را شخم می‌زند.

وی با بیان این‌که عملا فانوس ماهیان(میکتوفیده) صید نمی‌شود و ۱۶ کارخانه پور ماهی موجود تعطیل هستند، تصریح‌کرد: کارخانه پودرماهی به دروغ می‌گوید ۱۶ کشتی دارد؛ صید میکتوفیده ۱۶ کشتی را برایش می‌آورند و به صورت رایگان در ازای صدور تائیدیه باسکول در اختیارش قرار می‌دهند تا با سندسازی اثبات کنند که کشتی‌ها فانوس ماهیان را صید می‌کنند.

سازنده مستند دریابست افزود: هشت کشتی در حال حاضر هم صید می‌کنند که متعلق به ایرانیان است که از دهه ۷۰ در حال فعالیت هستند؛ ما تصویر کشتی فردوس یک را گرفتیم و برای معاون صید شیلات کشور فرستادیم و پاسخ داد که این کشتی را توقیف کرده‌ایم.

شهبازی ادامه داد: همان کشتی فردوس چندماه پیش توسط شیلات روی آن یک بنر می‌زنند به‌عنوان کشتی تحقیقاتی شیلات و در همان صیدگاه در حال صید است؛ مردم با آن درگیر می‌شوند و آنان تحقیقات را بهانه می‌کنند.

وی تاکیدکرد: هشت کشتی هنوز هستند و هویت‌شان مشخص نیست،  نمی‌دانیم به کجا وصل هستند و جریان چیست که این قدر قوی حمایت می‌شوند و فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

سازنده مستند دریابست با بیان این‌که فردی با سرمایه شش میلیون، شش کشتی آورده و این با عقل همخوانی ندارد، عنوان‌کرد: شرکتی با ۱۰۰ میلیون آورده، شش ماه بعد به‌صورت صوری کشتی‌ها را به مبلغ ۴۰ میلیون دلار از چینی‌ها خریده و به‌صورت صوری ۱۰ میلیون دلار پیش‌پرداخت داشته که دولت نتواند جلوی آن را بگیرد.

شهبازی اظهار داشت: هیچ ایرانی در این کشتی‌ها در حال آموزش نیست و تنها مترجم حضور دارد که برخی از آنان مترجم هم ندارند و معاون صید شیلات ایران به دروغ موضوع آموزش را مطرح می‌کند.

وی گفت: صید ترال را از دهه ۷۰ داشته‌ایم توسط همان هشت کشتی و تمام آنان نیز ایرانی هستند و نحوه رفتن و جمع شدن تور به دریا در این روش مکانیزه است و خود کشتی انجام می‌دهد؛ تور را تمیز کردن که نیازی به تخصص ندارد که بخواهند برای آموزش نیرو بیاورند.

سازنده مستند دریابست با بیان این‌که مسائلی که شیلات عنوان می‌کند در بحث آموزش و صید جدید دروغ است و من می‌توانم با همین اسنادی که دارم ثابت کنم که آنها دروغ می‌گویند، افزود: تناقض‌گویی‌ها، نوع صید، میکتوفیده‌ای که آن را صید هدف عنوان می‌کنند، سوخت یارانه‌ای، مجوز کار برای کارگرانشان و صدور مجوز برای افراد خاص از جمله مواردی است که کارشناسان شیلات باید پاسخگو باشند و ما حاضر به مناظره هستیم.

منبع:فارس

اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما