کدخبر : 133874
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
فاقددیدگاه
پرینت

اردیبهشت شعر مرودشت برگزار شد/همنشینی فردوسی و خیام در تالار مهر

جنوب پرس: مراسم اردیبهشت شعر، ویژه برنامه همنشینی فردوسی و خیام در تالار مهر اداره فرهنگ و ارشد اسلامی شهرستان مرودشت برگزار شد.

اردیبهشت شعر مرودشت برگزار شد

به گزارش جنوب پرس ، در ابتدای این مراسم که از سوی انجمن جادوی شعر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت جمعه شب برگزار شد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این برنامه، به لزوم توجه جدی به مهندسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: از کارکردهای مهندسی فرهنگ، شناسایی نقاط قوت و ضعف فرهنگ عمومی، سازمانی و ملی است که می تواند به برنامه ریزی های فرهنگی، شکل مطلوب تری ببخشد.

شهرام صالحی افزود: یکی از بخش های مهم مهندسی فرهنگ، شناخت نقاط قوت در گردآوردن مردم است که فردوسی از این حیث نقطه کانونی بسیار ارزشمندی به شمار می آید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت، با اشاره به ظرفیت های بی بدیل شاهنامه فردوسی بیان کرد: سرایش شاهنامه با نام خدا مزین شده و همانطور که در کتاب «خرد و اسطوره» ذکر شده، شاهنامه صرفا کتاب لشکرکشی و جنگ نیست بلکه فردوسی با هنرمندی تمام در این کتاب، شیوه کشور داری، فرهنگ و زندگی ایرانیان را به تصویر کشیده است.

صالحی افزود: شاهنامه به غایت خرد ورزی نوشته شده و فردوسی با بهره گیری از خرد و اسطوره، پهلوانانی برای ما به یادگار گذاشته که همزمان واجد خصایل انسانی و ماورایی هستند و از این حیث تقریبا هیچ حماسه ای در جهان با شاهنامه برابری نمی کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، با اشاره به خدمات ارزنده فردوسی به فرهنگ و زبان ایران یاد آور شد: شاهنامه آکنده از افسانه است ولی فراموش نکنیم که بسیاری از کشورها حول چنین حماسه ها و اساطیری شکل گرفته اند و حکیم فردوسی، در حقیقت ملت ایران را برای آیندگان این مرز و بوم به یادگار گذاشت.

در ادامه این برنامه که اجرای آن به عهده مجتبی صادقی شاعر مرودشتی بود، دکتر فرزانه معینی به بیان اهمیت پردختن به جایگاه خیام پرداخت و گفت: انتخاب نام اردیبهشت شعر، در حقیقت انتخابی ذکاوتمندانه است چرا که در این ماه یاد روز شاعران برجسته ایران زمین از جمله، سعدی، فردوسی و خیام قرار گرفته است و به عنوان یک ایرانی باید بدانیم چرا جایگاه این شاعران، بزرگ داشته می شود.

این استاد دانشگاه افزود: در میان شاعران برجسته ایرانی، خیام جایگاه متفاوتی دارد و همین مساله، ضرورت پرداختن به ویژگی های شخصیتی و ادبی وی را دوچندان می سازد.

معینی با اشاره به جایگاه علمی خیام، بیان کرد: خیام فقط شاعر نیست، جایگاه علمی وی حتی از ادبی او بالاتر است، وی “حکیم” است یعنی به تمام دانشهای زمان خود تبحر دارد و در علوم مختلفی همچون فلسفه، ریاضیات، فقه و … سرآمد بوده است.

وی به برخی ویژگی های عصر خیام نیز گریزی زد و گفت: خیام در زمانی زیسته که فرقه های مختلف شیعه و سنی وجود داشته اند اما کمتر کسی جرات مخالفت با فضای خانقاهی را داشته و به همین دلیل فیلسوفها و هر فردی که اندیشه های جبرگرایانه آنها را به چالش می کشید متهم به الحاد می شدند، با این حال خیام، شجاعانه به بیان اندیشه های خود پرداخت.

این پژوهشگر مرودشتی افزود: تفکرات خیام که به نوعی برگرفته از فرمایش حضرت علی(ع) در باب غنیمت شمردن زندگی و تلاش برای استفاده از عمر است، سایر شاعران بعد از وی را نیز تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که وقتی آن اندیشه ها در شعر حافظ ظهور می کند، آن را حاصل تأثیر تفکر خیام می دانند.

دکتر معینی به ویژگی های هنری شعر خیام نیز اشاره و اظهار کرد: در ادبیات فارسی، هیچ شاعری شهرت جهانگیر خیام را ندارد و به ما اعتبار جهانی بخشیده است و چه به لحاظ پیشینه ترجمه رباعیاتش و چه از نظر محبوبیت که مدیون ترجمه ادگارد فیتزجرالد است، کسی هم پایه او نیست.

وی افزود: رباعیات خیام پدیده هنری هستند چرا که هم به لحاظ زبان و هم از نظر درون مایه، بسیار غنی است و خیام با استفاده از این قالب دشوار و موجز، عمیق ترین پرسش های خویش را مطرح نموده و این قالب شعری را در حضور شاعران بزرگی همچون عطار و مولانا، به نام خود ثبت نموده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اجرای نقالی نبرد رستم و سهراب توسط سعید قائدشرفی با نوای ضرب حسن شکری زاده و کمانچه حسن جباری، شعرخوانی حجت نظریان از انجمن جادوی شعر، علی فروزانفر، فرزاد سعدی، جواد اراضی نژاد از انجمن شعر جوان و سعید اخگردوست و فرزانه تقوی از انجمن ادبی باران و همچنین اجرای موسیقی سنتی با مضمون اشعار شاهنامه و خیام توسط حسن شکری زاده، بهداد دانشمندی، فرید زارع و حسن جباری، هنرمندان انجمن موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت از دیگر بخش های این برنامه بود.

اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما